Ondt i maven og ingen søvnrytme

15. maj 2008

Alder:
4 mdr.

Ondt i maven og ingen søvnrytme

Hej Helen.

Vores lille julebarn, Christoffer, har jo døjet en del med kolik, og spændinger i ryg og nakke, som vi fortsat går til behandling for.

Vi begyndte her i sidste uge med at give ham vælling, vi prøvede først pulverform, men det er han ikke vild med, så han får nestle´ fra brik, han er nu oppe på 160-200ml, han får kun een portion, en times tid før han skal sove (kl 21), og han får også mælk fra begge bryster, det er lidt forskelligt hvor meget han tager, afhængig hvor træt han er. Hvor meget vælling skal han have? han vejer 6,5 kg

Så er det han piver og græder en del, før han falder til ro, som om han har ondt, og han klynker ofte sig selv i søvn i vores arme.

Så sover han ligefra 1 time til 4 timer, og skal trøstes, og ha bryst, og så kører det med det hver hele time resten af dagen, så vi får ikke sovet igennem, han sover så kun 8 timer i døgnet, men det som sagt af mange små lure, vi svøber ham med hans sutteklud ved hans ansigt så han føler sig tryg, og putter ham i dynen.

Han har 2 til 4 gange daglig afføring, igen intet mønster, dog er det blevet en del tørt efter vi begyndte med vælling
vi giver ...

Annonce

... ham 3-4 gange dagligt 5 dråber naturmdicin, noget der hedder Betula pendula DIO

Har du forslag til hvad vi kan ændre for at få en god dag/nat rytme?

Et andet spørgsmål:
Når vi skal gå ture med ham i barnevognen, sparker og slår han ofte omkring sig, og føler sig utryg, hvad kan vi mere gøre for at han føler sig tryg? Han har sin sutteklud, nusse tæppe og et nussedyr med, og han har et dyr og kigge på som hænger ovar ham.

Plus han er ved at blive forlang til liften, så han skal ligge kun i barnevognskassen, det har vi prøvet een gang, det var heeeelt umulig, selvom vi gjorde den smallere med tæpper i siderne.

Ellers er han en glad lille dreng for det meste i dagtimerne, får bryst 6 til 8 gange om dagen, det er når han skal sove han bliver umulig.

Når vi skal ud i samfundet med ham, eller får gæster, så bliver han ekstra umulig om aftenen, og vil slet ikke falde til ro, værre end det tidlige nævnt.. hvornår er sådan en lille størelse klar til at komme med ud, også til større forsamlinger?

Da vi faktisk ikke har kunne komme udenfor en dør i 4 mdr, er det ved at blive frustrerende

Med venlig hilsen
Johan og Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder